mandag den 14. januar 2008

Davidsen Partnere vandt licitation om Blue Water Arena


På et møde i dag offentliggjorde borgmester Johnny Søtrup vinderen af licitationen om færdiggørelsen af Blue Water Arena - en opgave til 105 millioner kroner.

Vinderen blev entreprenørfirmaet Davidsen Partnere as i et samarbejde med arkitektfirmaet Friis og Moltke og ingeniørfirmaet Carl Bro.- Dommerkomiteen har været på en krævende og udfordrende opgave. Vinderprojektet imødekommer bedst bygherrer og brugeres krav og forventninger til et fremtidssikret og arkitektonisk helstøbt stadion. Det er et forslag, der uden tvivl vil tilføre Esbjerg et enestående stadion, et landmark af høj arkitektonisk kvalitet, og som vil give optimale forhold for spillere, presse, publikum og sponsorer, siger Johnny Søtrup, der ikke tøver med at kalde Esbjergs kommende stadion for Danmarks smukkeste.

Esbjergs fodboldstadion er fra 1956 og en modernisering har længe stået højt på ønskesedlen. I 2004 blev det første skridt taget med en overdækket tribune lands Gl. Vardevej. Salget af Esenet gav så endelig mulighed for at skaffe midler til færdiggørelsen.

Om visionen bag stadion skriver vinderne blandt andet:
"Vi har søgt at skabe et stadion, der med sin udformning bliver et stærkt og karakteristisk brand for byen. Med en enkel og overskuelig logistik håndteres de store menneskemængder sikkert og ukompliceret, og stadions udformning skaber de rigtige rammer om forventningens glæde og kampens intensitet.

De øvrige krav der nødvendigvis stilles til et nyt stadion samles ligeledes indenfor samme klare og veldefinerede hovedgreb. Indpasning til omgivelserne, spillernes og publikums oplevelse, udsyn for alle, gode forhold for sponsorer og erhvervsinteresser, rationel drift og vedligehold samles således i en smuk og enkel arkitektur, hvor målet fra starten har været at skabe et stadion i superligaen".

Ideen beskrives således:
"Ideen bag udformningen søger at samle hele Esbjerg Stadion i én sammenhængende bevægelse og således danne et klart og præcist legeme, med den ikonværdi der giver Esbjerg Stadion en markant plads i dansk topfodbold.

De nye funktioner indarbejdes i stadions formsprog og trækkes elegant frem som markant hovedindgang mod forpladsen.

Projektet viderefører tankerne bag den eksisterende østtribune med en let og luftig skærm af glas, som giver Stadion et venligt og translucent 'ansigt' mod omgivelserne. Skærmen omslutter - sammen med tribunetaget - stadion hele vejen rundt i én sammenhængende bevægelse og vil danne en ny stærk lydkulisse i den sluttede stadionform, for maksimal opbakning til byens hold.

Glasskærmens underkant løftes en etage over jorden, og hænger således nærmest som et skørt ned fra tribunernes kant. Derved fremstår hele stadionbygningen let og svævende, og glasskærmen er udenfor rækkevidde".

Det nye stadion får cirka 18.000 tilskuerpladser, heraf ca. 6500 ståpladser.

Fire firmaer blev indbudt til at deltage i licitationen. To valgte at takke ja. Ud over Davidsen Partnere deltog MT Højgaard, Esbjerg.

Den økonomiske ramme for den samlede opgave var i byggeprogrammet oplyst til 105 mio. kr. ekskl. moms. Rammen fordelte sig med 72,2 mio. kr. til den del, der vedrørte Esbjerg Kommune og 32,8 mio. kr. til den del, der vedrørte EfB Elite.

Byggeriet går forventes af gå i gang i marts og skal efter planen stå færdigt til forårssæsonen 2009.

Ingen kommentarer: